onsdag 6 november 2013

Kålpudding i stora lass



 
Eftersom den var så god, gjorde jag mega lass med kålpudding. Fylla frysen med matlådor, perfekt om det nångång inte blir mat kvar. Hade tänkt att ta ett bad innan jag skulle göra mat, men "VI" hade glömt att fylla på med pellets såklart!!!! Och jag har fått starta den hur många gånger som helst och nu äntligen har jag fått fart på pannan, men vattnet är väl inte så varmt än..... och snart är det dags att hämta hem inredaren , hihi.


Kålpudding ala lchf: 8 port

1,5 kg vitkål
1 kg nötfärs
250 g keso, avrunnen
2 ägg
3 dl grädde 
1 msk lökpulver
1 tsk örtsalt ( jag tog persilade & salladskrydda)
1 krm vitpeppar
1 msk buljongpulver
5 dl vatten

Sås:
3 dl spad från puddingen
4 dl grädde 
(Jag hade även i lite kalvfond)
soya, salt, peppar

Sätt ugnen på 175-200 grader. Blanda nötfärs, keso, ägg, grädde och kryddor i en stor bunke. Stek den strimlade vitkålen och blanda sen med köttfärsen. Bred ut i en långpanna el annan stor form. Koka upp buljongpulver med vattnet och häll över puddingen.  Grädda i 30 min, ta då ur 3 dl av spadet och fortsätt grädda puddingen i 15 minuter till. Ta spad och grädde och koka tills den reducerat till hälften.Smaka av med kryddor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar