fredag 13 september 2013

Bättre start på dagen idag


Bus med Casper vid lekparken.
Besökte 2 lekparker igår och vi fick även sällskap av taxen Casper och matte Louise. Dom hade med sig fika så det behövde vi inte tänka på. Igår var en skit dag för mig och Albin på humör sidan, men idag är en annan dag och idag är vi på topp. Och även fredags humöret är på plats trots helgjobb. Här är träningen och frukosten redan avklarat. Skönt!! Uppdatering: Fick sova 1,5 timme längre idag med ska det stå!!!

Albin letar efter goda recept i grannens kokbok.
är ute efter ett gott recept till helgens kräftskiva på gatan. Jag ska göra 2 mini pajar. Hittade ett gott recept i grannen Barbaras kokbok, men det blir för krånligt när jag gör mini paj. Men den ska jag skriva av och göra en annan gång.

Krabbsnittar
Dom här snittarna hade jag på min vinkväll och dom är jätte goda, jag hade inte granatäppelkärnor. Recept från Maria Montazamis bok.

4 port
6-8 skivor formfranska
1 burk krabba
2 salladslök som jag skivade
1 riven vitlöksklyfta
1 msk fransk senap
2 msk majonnäs
1 dl riven parmesan
salt & peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Med hjälp av pepparkaksmått tar du ut formen som du vill ha på snittarna. Jag tog hjärtan. Häll av krabban genom en sil. Blanda alla ingredienser sen och fördela röran på snittarna. Gratinera i ca 10 minuter så dom får lite färg. Klart!!


Pajen som jag ska testa se.
Detta är kantarell och köttfärspaj från Tina Nordströms kokbok "Jättegott"

Pajdeg: 50 g smör  4 dl vetemjöl  1 1/2 dl mjölk  2 tsk bakpulver

Pajdegen: Sätt ugnen på 200 grader och blanda alla ingredienser. Knåda till en smidig deg och kavla ut degen, klä pajformen (24 cm.)

Fyllning: 
1/2 l kantareller
2 gullök
2 vitlöksklyftor
500 g nötfärs
salt & peppar

Fyllningen:
Rensa svamp, skala och skiva lök. Skala och krossa vitlöken. Sen ska svamp och lök fräsa tills det fått färg. Stek färsen och blanda sen med svamp och lökfräset. Häll i pajformen. 

Täcke: 
5 dl creme fraiche
4 msk majonnäs
4 dl riven ost

Täcket: Blanda ingredienserna till täcket och bred över pajen och grädda i 20-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar