onsdag 18 september 2013

Tryffelkaka



Började baka bullar och det gick helt åt h-vete rent ut sagt!! Humöret är väl inte topp och inte nå annat heller. Men försöker få något gjort iaf, fast helst skulle jag vilja/behöva ligga under täcket och vila. Går så där med en Albin här hemma. Men då fick vi börja med nåt annat så det blev tryffelkaka istället. Hur enkel som helst att göra, men våran blev en katastrof.


Medans jag vispa grädde hade Albin mangla över den med brödkavel. Och så skulle jag försöka dekorera haveriet så nu ser den ännu värre ut!! Haha. Smakar säkert bra.

Tryffelkaka: 
200 g smör
200 g choklad 70 % (jag hade 125g 86% choklad och 70g mjölkchoklad.)
Vaniljpulver
4 ägg 
1 dl socker ( stevia)

Smält choklad och smör på svag värme. Vispa ägg, socker, vanilj fluffigt och blanda med smör och chokladblandningen. Ta en springform och klä den med bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda ca 10 minuter i 200 grader. Låt stå kallt några timmar innan servering.


Min assistent i köket. Var nog mer i vägen idag än till hjälp. Även i hallen har han varit och röjt en del. Undrar när jag får tid/ork till att måla om hallmöblerna?? Fast det går väl fort bara man börjar. Men nu är sovrummet i fokus och igår planerade vi inför Ikea/Västerås besöket på söndag. Och då ska tapetseringen vara klar!! Tror ni på det??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar