söndag 9 december 2012

Galet god bea och ljus i guds hus



Inte så fint upplagt men det var ju bra vi två som skulle äta.
Fattar inte varför inte jag och Johan har testat gjort hemmagjord bea förut som både gillar att laga mat och äta god mat. Vi har trökat med dessa pulversåser eller färdig köpta burkar.
Jag gjorde fel med såsen och var på väg att kasta bort det men Johan sa att vi skulle testa och göra den färdig ändå och det gick ju bra. Och det blev galet gott!!



4 portioner
250 g smör
3 äggulor
4 vitpepparkorn
2 schalottenlökar
Färsk dragon, färsk persilja
salt, peppar
1/2 dl vatten
1/4 dl rödvinsvinäger
Skira (smält) smöret på svag värme i en kastrull. (jag var lite slarvig i klippet och tog med det oskirade)
Ta av kastrullen från plattan men håll smöret varmt. Finhacka 2 schalottenlökar och lägg hacket i en kastrull tillsammans med 1 liten kvist dragon, vitpepparkorn, rödvinsvinäger och vatten. Låt reducera till hälften (koka ihop). Sila ner lökskyn i en ny kastrull.
Lägg tre äggulor i en hög bringare, häll ner lökskyn. Sätt stavmixern i botten och sätt igång medan du i en fin stråle häller ner smöret, kör stavmixern upp och ner under tiden. Lägg i lite klippt persilja, dragon och salta och peppra.





Tända ljus igår och nu på morgonen. Andra advent idag. Ljuset med tomten fick jag i julklapp dfrån våran julklappsutdelning på jobbet, så söt.
Albin vaknade redan kl 06.22 imorse så jag gick upp med han så Johan får lite sovmorgon. Så vi ska snart fixa frukost. Sen bär det iväg till jobbet och en heldag där 8-21.

Är ute efter en rosa mössa. Men skulle vill ha ha den lite mörkare så den matchar min fina sjal. Mer åt gammelrosa hållet. Men ska se ut så här ungefär. Har ni sett några nånstans så får ni gärna hojta till!!!!



HPI OF SWEDEN MÖSSA ROSA MED ROSA TOFS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar