fredag 19 oktober 2012

Morgondagens middag

Boeuf bourgogne
Har lagat det här en gång tidigare men nu ska jag ta ett annat recept. Och till det ska jag nog göra mos på blomkål & palsternacka. Och till det ska vi dricka rött vin. Alla tar med sig en flaska, vilken färg bestämmer värdinnan. Och denna gång är det jag och eftersom det blir nötkött så valde jag rött. Och så testar vi vinerna under kvällen. Hoppas på en mycket trevlig kväll med goa granntjejer. Och jag hoppas att detta blir kul så att vi fortsätter att ha vinkvällar.....
Recept för 4 port
ca 1 kilo grytbitar av nöt
smör att steka i
ca 150 g små steklökar
ca 100 g sidfläsk
1/2 pkt bacon
150 g champinjoner
2 msk mjöl
3 vitlöksklyftor
1 lagerblad
1 knippe färsk persilja
1 knippe färsk timjan
salt & peppar
5 dl rött vin
2-3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
Bryn köttet i en gryta. Skala löken, skär bacon och sidfläsk i små bitar, skär champinjonerna i kvartar och låt dem fräsa med. Pudra över mjölet och rör om. Häll på vin och vatten så det täcker köttet. Smula ner buljongtärningen, lägg i lagerblad och kryddor och pressa i vitlöken. Salta & peppra. Låt sedan stå och puttra på ganska svag värme i 1 1/2 timma, minst. Provsmaka köttet och låt det ev puttra lite till. Det ska vara mört!
Blomkåls & palsternackspuré
1 stort blomkålshuvud
2 stora palsternackor
50 g smör
1/2 – 1 dl grädde
salt
Skär blomkålen i mindre bucketter och palsternackan i bitar. Koka i saltat vatten tills de blivit mjuka. Häll av vattnet ordentligt. Lägg i smöret och låt smälta. Tillsätt lite av grädden och mixa med stavmixer till puré. Tillsätt ev lite till grädde men akta så det inte blir för löst. Smaka av med ganska mkt salt.
Servera den mustiga grytan med blomkåls & palsternackspurén och gärna ett glas rött. Husmanskost som vardagslyx!
Ikväll blir det familjemys och jag tror alla tre somnar nog rätt tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar