onsdag 10 oktober 2012

Doftar ljuvligt.....

Kolakakor
Mysigt att komma hem och brasan är tänd, gulligt av Johan fast jag vet att mornarna brukar vara lite stressiga här hemma när det ska åkas till jobb och förskola. Så varmt och skönt. Fast jag är trött, blev jag sugen att baka innan vilan. Så det föll sig på enkla kolakakor. Dom smakade inte illa heller.

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljussirap
ca 2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat eller 1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Sätt ugnen på 175 grader, vispa smör, socker och sirap krämigt. Blanda ihop dom torra ingredienserna och vänd ner det i smeten. Dela degen i 2 el 3 delar. Rulla degen till längder och lägg på bakplåtsklädd ugnsplåt. Platta till dom lite och grädda mitt i ugnen ca 10-15 min. Skär till dom sen och låt svalna på plåten. Yummie Yummie

Nu blir det vila i soffan framför tv och hoppas få blunda en stund med. Ha en fin dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar