onsdag 20 juni 2012

Mynta....

Rabarbermojito Receptbild - Allt om Mat
Hur god är denna då??

Ingredienser

Mojito

1/2lime
6 clhavanna club Anejo Blanco, (rom)
6myntablad
2msk+1mskrabarbersirap
is
sodavatten

Garnering

limeklyftor
myntablad

Rabarbersirap

250 grabarber
1 1/2 dlströsocker
1/2 dlvatten

Tillagning

1. Ansa och skär rabarbern i 2-3 cm långa bitar. Lägg dem i en kastrull och tillsätt socker och vatten. Koka upp och låt sjuda ca 10 min. Låt massan rinna av i en sil. Pressa med en sked så att all vätska rinner ut.                      
2. Häll saften i en kstrull och låt koka utan lock till sirapsliknande konsistens ca 5 min. Låt kallna.                                                                                          
3. Skölj limen noga i ljummet vatten och skär den i klyftor. Blanda limeklyftor, rom, mynta och 2 msk rabarbersirap i ett glas. Muddla eller stöt med skaftet av en slev eller trämortel.
4. Fyll på med is och sodavatten. Ringla i 1 msk rabarbersirap. Garnera med ­limeklyftor och myntablad.

Jag och Johan ska ju på piren ikväll och avnjuta skaldjursbuffe =)) Så jag tänkte fixa en fördrink åt oss och då får det bli en rabarbermojito. Hade även tänkt lite jordgubbar och denna lät sååå gott, men det blir kanske lite för mycket mynta. Så det får bli en annan dag. Annars bjuder dagen på massa mys med Albin, sen hade jag tänkt mig lite jogging och annat fix.......

Älskar mynta!! Så fräscht!!



Jordgubbar med mynta & citroncréme
Ingredienser:
1 liter jordgubbar
2 dl strösocker
1 dl myntablad
Citroncréme
1 st citron
2 dl créme fraiche
2 msk strösocker
Gör så här:
Mixa socker och mynta till ett grönt socker. Skölj citronen i ljummet vatten och riv skalet. Vispa creme fraiche, socker och citronskal till ett fast skum. Snoppa jordgubbarna. Servera myntasockret och citroncrèmen bredvid att doppa jordgubbarna i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar