torsdag 24 oktober 2013

Cake pops



Ja nån konditor eller bagare blir ja aldrig, lyckas inte med nåt snart. Men det började bra iaf och slutade ja det ser ni snart.

ca 20 st

.1,25 dl mandelmjöl + 0,25 dl kokosmjöl (Eller ta drygt 1,5 dl mandelmjöl)
0,5 msk fiberhusk
sötning motsvarande 50 gram socker (välj själv vilken typ av sötning du vill använda, går att utesluta också!)
50 gram smält smör
1 dl vispgrädde
1 krm vaniljessens eller vaniljpulver
1 tsk bakpulver
2 ägg
Vispa sötning och ägg poröst, smält smöret. Vispa ner smör och grädde i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner.
Häll smeten i en tårtstrut (vad katten heter det?? Ni vet en sådan man gardernan grädde på tårtor med?? Haha har tappat ordet!)
och fördela i pop-cake hålen (följ anvisningarna för maskinen) alternativt fyll en cakepop muffinsform och grädda i 175 grader tills de ser klara ut.
Ställ in de färdiga cake popsen i kylskåpet och gör sedan glasyren. Jag valde att smälta 100 gram choklad med 40 gram grädde, men man kan använda enbart smält choklad också. Efter 15 minuter, ta ut popsen och doppa pinnarna i glasyren och tryck sedan ner i popsen. Ställ in i frysen i ca 15 minuter innan popsen doppas i glasyren och strössel. 


Vet inte om jag hade för mycket smet eller så använde jag inte formarna rätt. Men kastade bort kartongen och bruksanvisningen innan jag läst dom, bra bra...



Snygga är dom inte men goda är dom iaf!! Och när dom ska stelna till trodde jag att den med hål skulle vara till men dom spretade åt alla håll, fick lov att ta trådkorgen till hjälp. Så om nån av er där ute har en sån här form, kan du vara snäll och tala om hur man gör???




Min lilla hjälpreda idag som åt cake pop dekorationer och diskade, Han är febrig idag så ingen gympa. Men det märks då inte att han har 39 i feber. Hoppas det släpper snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar