onsdag 13 mars 2013

Semester,pajrecept och vuxentid ihop.

Abb stuga på Sollerö Camping
Hade ju tänkt hyra en stuga nära Piteå i sommar men vi har tänkt om lite eftersom det blir en Göteborgs vända i sommar. Vi satt ju en hel del i bilen i somras och kände inte för att göra det i år. Så vi får ta Norrland ett annat år istället. Så nu ska vi testa Sollerö Camping och hyr en Abb stuga där i 1 vecka. Och då får vi gå genom björnparken,tomteland och vad som nu finns där. Och bjuder nog upp våra föräldrar dit också om dom vill komma. Stugan har 8 bäddar, bastu och är rätt stora om jag fattat rätt. Nära till badplatsen med. Så det blir nog bra. Resten av semestern får bli våran egna stuga, hemma och Göteborg. Och jag tar en Ullareds vända när vi ändå är i Göteborg. Bästa med våran semester är att vi är lediga som förra året 7-8 veckor. Nice!!!

Nu var det längesen jag hade med nå recept så nu är det dax igen. Pajer är ju hur gott som helst, eller hur!!
Så dessa ska jag absolut testa. Mums Mums

Bacon & Broccolipaj

Pajdeg:
3 dl mjöl
125 g smör
3 msk kallt vatten
Blanda detta till en smidig deg och tryck ut i en pajform. Låt stå kallt en stund. Nagga och grädda i 225 C ca 10 min.
Fyllning:
1 färsk broccoli
1 pkt bacon, klipp i småbitar och stek
100 g blåmögelost, tex st Agur
1-2 dl riven ost
3 ägg
3 dl vispgrädde
salt & peppar
Lägg broccoli i pajskalet och strö över bacon och ost. Blanda samman ägg och grädde, salta & peppar, och häll detta i pajskalet. In i ugnen 200 C ca 30 min. Jag gillar inte mögelost så det hoppar jag över. Och jag gör min paj med mandelmjöl istället för vetemjöl.
Krämig kycklingpaj
Pajdegen:
samma som ovan
Fyllning:
1/2 grillad kyckling
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
1/2 grön paprika
2 st charlottenlök
1/2 dl Sweet Chilisås
salt & vitpeppar
Maizena
Riven ost
Gör pajdegen och förgrädda, enligt ovan.
Rensa kycklingen och skär i små bitar. Bryn sedan den hackade löken och paprikan tillsammans med kycklingen tills de fått lite färg. Rör i creme fraichen, grädden och chilisåsen. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt lite redning på maizena så såsen tjocknar. Låt sjuda några minuter.Fyll upp pajskalet och sedan in i ugnen i ca 20 minuter, ta ut pajen och strö riven ost över. Ställ sedan in pajen i ugnen i ca 10 minuter tills osten fått lite fin färg.

Nu var det ett tag sen som jag och Johan hade egentid ihop, nära på 3 månader sen. Och vi brukar göra något 1 ggr/mån. Så nu blir det ishockey imorgon. Har aldrig varit på hockey och det var Johans tur att bestämma.Så Leksands if - Södertälje ska vi se.  Lyckades få biljetter. Nästa månad har vi Eldkvarn och i Maj har vi Schlager/relax inbokat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar