fredag 22 februari 2013

Räkor Räkor Räkor

Fantastisk räkpaj
Så ikväll vankas det räkpaj här på Lustikullvägen 13!!! Men jag älskar räkor av alla de slag antingen färska eller på annat vis. Men denna paj kan jag verkligen rekommendera. Mums

Ingredienser

200-300 g räkor
125 g vitlöksost
2 dl ost
2 ägg
1 burk crème fraiche, 2 dl
1-2 msk dill

Pajdeg:
2 3/4 dl vetemjöl
1 krm salt
90g smör
½ dl vatten

Gör så här

Kör i hop degen i matberedaren. Tryck ut i pajformen.
Grädda 15min i 175 grader
Häll sedan i räkorna i pajskalet. Spara några räkor till garnering. Blanda ihop övriga ingredienser. Häll blandningen över räkorna, strö ev lite ost på. Grädda 25 min i 175grader
Garnera med räkor och lite dill.



Funderar på att testa nästa vecka
Leif Mannerströms räksoppa
600 g färska räkor
2 msk olivolja
1 stfinhackad gul lök
1 bit färsk fänkål, skuren i små tärningar (ca 50g)
1 tsk tomatpuré
6 dl fiskbuljong (av tärning)
1 dl torrt vitt vin
3 dl vispgrädde
ev lite cognac
salt och nymalen peppar efter smak
1 knippe dill, finskuren, till garnering
Skala räkorna men spara skalen. Ställ räkorna svalt så länge. Fräs räkskalen i oljan i en kastrull någon minut. Tillsätt lök, fänkål och tomatpuré. Fräs ytterligare ett par minuter. Tillsätt fiskbuljongen och vinet, låt allt sjuda 10-12 minuter. Sila. Häll tillbaka buljongen i en kastrull. Häll i grädde och koka ca 10 min.
Smaka av med salt och peppar och eventuellt en skvätt cognac. Arrangera räkorna vackert och garnera med dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar