måndag 18 februari 2013

Efterlängtad date........

Imorgon ska gänget ses igen!!!
Ska bli så trevligt att ses imorgon, alla vi tre!! Var i höstas vi sågs sist tror jag. Men imorgon ska vi luncha hos mig.
I morse klev jag upp först och Albin sov till nästan 08.30. Men så ovant, passade på att tog 2 koppar kaffe och surfade en del. Men sen var jag tvungen att väcka honom, men han var vaken när jag kom upp.
Så hinner inte med nån vila före förskolan idag inte.......

Jag älskar porterstek eller jag tycker såsen är så himla god, men har aldrig lyckats bli nöjd med köttet. Vet inte om jag har oturen och fått dålig bit kött eller annat fel. Men har fått tips nu att det går lika bra med fläskfile!! Toppen tycker jag så här måste det provas nästa gång. Hm, känner att det blir väldigt mycket mat inlägg men för sjutton vad gör det!!!

Recept: Porterstek på fläskfilé
Mums???
 Detta recept är för 6 personer:
2 st fläskfiléer (1-1,5 kg)
1 flaska porter (33cl)
1 dl outspädd svartvinbärssaft
0,75 dl kinesisk soja
1 tsk timjan
5 st enbär
5 st svartpepparkorn
2 st köttbuljongtärningar
2 klyftor vitlök
1 st stor gul lök
50 gram smör

GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Pusta fläskfiléerna och dela dem på hälften så de får plats i grytan.
  2. 2. Krossa enbären och svartpepparkornen i en mortel.
  3. 3. Skär den gula löken och vitlöksklyftorna i bitar.
  4. 4. Lägg alla ingredienser utom smöret i en gryta och låt det koka upp.
  5. 5. Låt allt sjuda sakta i 20 minuter. Om köttet inte helt täcks av vätskan behöver man vända på köttet några gånger under tiden.
  6. 6. Ta upp köttet och skiva det i cm-stora bitar. Lägg upp på ett fat och håll varmt genom att t.ex. täcka med aluminiumfolie.
  7. 7. Sila vätskan och koka ihop den lite. Red av med valfri redning (jag använder maizenaredning) till en sås.
  8. 8. Smaka av såsen och salta och peppra om det behövs. Blanka av den färdiga såsen med en klick smör och häll en del av såsen över köttet och resten serveras bredvid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar