torsdag 22 november 2012

Knäckig efterrätt till jul

Tänk att allt blir mycket trevligare när man slipper öppna sina gröna ögon 06.30. Fick sovmorgon idag ända till 07.50 och Albin vakande inte en enda gång inatt!!! Så skönt =)) Tack mammas gull, synd bara att han var genomblöt i pink och hela sängen blöt med. Stackars Albin var så kall och blöt. Så vi missade hans älsklings program Tinga Tinga Sagor.
Idag ska vi städa av lite, tvätta massa tvätt, bära in ved. Sen ikväll ska jag på Dag & Natt smyckesparty hos grannen Bitte. Det ska bli jätte kul. Kanske hittar nå fint till mig eller nån annan. Sen har jag lovat Johan fotmassage ikväll, som varit så duktig och gått till jobbet denna vecka.

Julkollektion
Det bakas en hel del till jul och jag hittade denna smaskiga bakverk igår hos min favorit bloggare Matplatsen och tänkte nästan göra den till julafton, vart vi nu firar den. Är inte bestämt ännu vart vi ska vara, blir inte här hemma iaf. Kände att det blev för mycket förra året med jobb och all mat och fix. Och det är lika i år, jobbar helgen innan julafton. Men är iaf ledig julafton i år, tur man har en del fp dagar kvar.



8-10 bitar
Chokladsmet:
50 g Smör
1 ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 msk kakao
1 dl vetemjöl
½ dl sirap
Knäcksmet:
100 g Smör
1 dl strösocker
½ dl sirap
½ dl vispgrädde
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Till servering:
vispgrädde eller vaniljglass
Sätt på ugnen på 175. Smält smöret som ska användas till chokladsmeten i en kastrull. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ner övriga ingredienserna till chokladsmeten. Häll smeten i formen.
Smält smöret till knäcksmeten i en kastrull och rör ner övriga ingredienser. Bred knäcksmeten ovanpå chokladsmeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 30 min. Låt svalna. Servera vispad grädde eller vaniljglass till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar