måndag 10 mars 2014

Broken Dreams och godbitar




I fredags var vi iväg till Borlänge, slog ihop ärenden och för tidig födelsedags present. Nytt pass och lite shopping. Och sen så åt vi jätte god mat på Broken Dreams. Albin tyckte att det var så kul att gå på restaurang. Men tråkigt skitväder när vi skulle hem sen, blåste, spöregnade och min mörker syn är inte så där jätte bra. Drygt att köra. Men alla nöjda och glada. Vi kan varmt rekommendera maten där.
Sen i lärdags var det äntligen dags för mellofinal och gode gud att Sanna gick och vann, för Ace Wilders låt tyckte jag inte alls passa som schlager vinnare. Vi åt god middag och testade jordärtskockor i ugn och det blev en hit!! Gud så gott.

 


Jag skalade dom men man kan bara tvätta dom noga.
Dela på dom i mitten, salta/ krydda och olja och skjuts in i ugnen.
180 grader varmluft i ca 40 min.


Och idag var det ju äntligen Johans födelsedag och det glömde ju jag av i morse. Så Johan som fortfarande låg kvar i sängen medan jag försökte få liv i Albin skickade ett sms om hur länge han skulle få vänta på sången. Haha då kopplade och när jag sa till Albin att vi skulle sjunga för pappa då blev det även fart på honom med.
Så som plåster på såret,så bakade jag lite gobitar när jag kom hem.

Citron och kokosbitar:
Smördeg:
2,5 dl mandelmjöl
sötning motsvarande 0,5 dl
1,5 dl kokosflingor
80 g smör
0,5 msk fiberhusk
Sätt ugnen på 180 grader. Rosta kokosflingor, lägg bakplåtspapper i en form ca 20*20 och smörj den. Blanda alla ingredienser i en matberedare med knivar och kör tills allt går ihop. Sedan tryck ut degen i formen. Grädda i ca 20 min. Under tiden kan du göra fyllningen.
Fyllning:
2 ägg
2 msk kokosolja
1 dl sötning
saft av 1/2 citron
skalet av en hel citron
2 msk mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
0,5 tsk vaniljpulver
nypa salt
Blanda allt till en slät smet och häll över smördegen och in i ugnen i ca 20 minuter till. Skär sedan i lagom stora bitar. Servera gärna med kokosgrädde eller citrongrädde. Eller utan som vi gjorde, men så goda och fräscha.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar