onsdag 5 mars 2014

Semlans dag




Hade tänkt att posta detta inlägg igår redan men han inte. Och sen var jag för trött. Gjorde lchf semlor till mig och Johan och dom var faktiskt överraskande goda, men väldigt maskiga enligt mig iaf.
4 semlor (56kilos recept)
3 ägg
4 msk valfri sötning
1 dl grädde
2 msk kokosnötsmjöl
2 dl mandelmjöl
2,5 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma

Sätt ugnen på 175 grader, vispa ägg och sötning poröst. Sen blanda i dom andra ingredienserna. Låt stå i ca 10 min och forma sedan till bullar med blöta händer. Lägg dom på bakpappersklädd plåt och grädda i 20 min och låt sedan svalna under bakduk.

mandelmassafyllning

rejält med inkråm
2 dl mandelmjöl
6 msk grädde
3 msk sötning

Blanda nötmjöl med grädde och sötning, gröp ur bullarna rejält och blanda allt väl. Smaka av och fyll bullarna, vispa grädden och spritsa på bullarna och på med hatten.
 



Albin skulle promt ha en semla på affären igår, gjorde en liten scen där och för den scenen inte skulle bli värre så köpte jag semla till han. Hans far är ju semmelkung så sådan far sådan son. Även där är dom lika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar