måndag 21 januari 2013

Planerar "alla hjärtans dag middag"

Gillar att sitta och leta, klura på middagar av all de slag. Och nu är det ju snart alla hjärtans dag och tur är så är jag ledig denna dag. Så då slår vi till med 3 rätters annars hade det nog blivit lite tight med tid. Vi gör alltid nå gott hemma, har aldrig varit på restaurang denna dag, hur gör ni?? Ni kanske inte firar alls? Många tycker nog att det är en jippo dag, men jag gillar dagen. Få mysa lite extra och god mat är ju aldrig fel.

Gratinerade havskräftor till förrätt
om jag får tag på dessa.
Vilket recept jag tar får vi se senare om jag får tag på havskräftor vill säga. Varmrätten blir denna.

Lägg till bildtext
Viltkryddad fläskfilé med rödvinssås och rotfruktsgratäng.
600-800 g fläskfilé
Marinad:
1/2 dl olja
2 msk soja
10 st krossade enbär
1/2 kruka färsk hackad timjan
2-3 krossade vitlöksklyftor
1 dl rödvin
salt & peppar
Blanda allt till marianden och lägg i köttet. Låt marinera minst 2 h. Stek fläskfilén runt om i stekpanna så den får fin färg. Sätt i en stektermometer och låt steka färdigt i ugnen 150 C tills termometern visar 65-70 grader. Svep in köttet i folie och låt vila ca 20 min innan det skärs upp.
Rofruktsgratäng:
3 dl grädde
1 1/2 dl mjölk
1 klyfta vitlök
1 tsk salt
svartpeppar
2 st morötter
2 st palsternacka
3 st potatisar
1/2 rotselleri
Skär rotfrukterna i tunna skivor och varva i en form. salta & peppar mellan varven. blanda mjök, grädde och vitlök. Häll detta över rotfrukterna och ställ in i ugnen 225C ca 40-50 min. Känn med sticka så gratängen är mjuk. Ta ut formen och låt stå under folie en stund så den gosar till sig.
Rödvinssås:
3 dl rödvin
1/2 dl honung
1 msk kalvfond
1/2 msk brynt lök fond
1 msk soja
1 dl vatten
salt & peppar
redning
Blanda allt utom redning i en kastrull. Låt småputtra och reducera såsen till ca hälften. Red av med redning till önskad konsistens.

Och efterrrätten blir denna för mig och Johan sa igår att han vill ha ostbricka. Han är inte så förtjust i lakrits.
Lakritspannacotta med hallon för mig.
4 dl grädde
1 tsk vaniljpulver
1 msk lakritspulver
2 gelatinblad
ca 2 dl hallon
Gör så här
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Blanda grädde, vaniljpulver och lakritspulver och låt sjuda i 5 minuter.
Låt svalna lite och häll upp i glas.
Täck pannacottan med plastfilm  så ytan inte får ett skinn och ställ in i kylen i minst 4 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar