onsdag 30 januari 2013

Några av veckans maträtter

Har aldrig ätit ceasersallad förut och kände att det var dax att testa igår. Och det var sååå gott, mums!! Och så enkelt och så gjorde jag även såsen själv, den var inte heller svår att göra.

Ceaserdressing:

1 msk rödvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
2 äggula
5 sardeller, finhackade (jag tog ansjovis)
1-2 pressade vitlöksklyftor
salt & peppar
1 dl finriven parmesanost
ca 2 dl olja (med neutral smak)
ca 1/2 dl mjölk
Blanda allt utom osten och oljan och mixa med mixerstav. Häll sedan ner oljan sakta och mixa hela tiden så såsen tjocknar. Såsen blir rätt tjock så späd med lite mjölk. Rör ner osten och rör om. (Sen körde jag några varv extra med mixern så osten finfördelades, men kör inte för länge då kan dressingen skära sig!)


Lyckades radera den andra bilden.
Och salladen innehåller sallad,kyckling, bacon och parmesan. Ymmie

Imorgon ska en ny paj testas, spännande.

Pajdeg
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 175 g i ca 8 minuter tills skalet fått lite färg.


fyllning:
4 ägg
1 dl grädde
1 dl mjölk
ca 300 g brieost
ca 100 g salami
coctailtomater
salt & peppar

Fyll pajskalet med hackad salami (ta en god sort med mycket smak!)
 och hälften av brieosten skuren i tärningar.
pj0
Blanda ägg och gräddmjölk. Salta och peppra. Häll detta i pajskalet.
 Skär skivor av den resterande osten och lägg ovanpå. 
Halvera en näve coctailtomater och lägg på dem med snittytan uppåt.
 In i ugnen 200 C, ca 30 min. Servera med en god sallad.

Kram till min bästa vän. Du är stark!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar