lördag 17 mars 2012

Vårskor

Idag tog då Albin sovmorgon, sover än och klockan är över halv nio. Idag blir han 15 mån, våran stora kille. Tänkte att han skulle få inviga sina nya vårskor ute, men jag vet inte riktigt hur vädret är. Kanske blir en vagntur ner till knutsbotjärn där Johan är och fiskar. Sen blir det jobb för min del på em, tror vi ska ta en timmes friskvård och köra ett pass pilates. Vore skönt!!

Hittade ett recept igår som jag nog tänker testa imorgon kväll, lät riktigt gott!! Men vet inte om det går att få tag på kebabkrydda här. Men då får vi hoppar över den.


Kebabspett med myntayoghurt
Ingredienser:

200 g nötfärs, mager
1/2 msk kebabkrydda, Santa Maria
1/2 msk lökpulver
2 krm salt
1/2 ägg
1/4 dl matyoghurt
2 tsk olja
grillspett

Myntayoghurt

2 dl naturell yoghurt
1/2 dl finhackad mynta
1 msk pressad vitlök
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör så här:
Blanda köttfärsen med kebabkrydda, lökpulver, salt, ägg och matyoghurt till en smidig färs. Forma färsen till avlånga köttbullar. Olja en form och lägg ner kebaberna. Stek i mitten av ugnen, ca 10 minuter. Vänd efter halva tiden. Blanda youghurt, mynta, vitlök, salt och svartpeppar.Servera med klyftpotatis och en blandsallad.

1 kommentar:

  1. Graderna i ugn har jag tydligen inte fått med:
    vanlig ugn 225 grader i 10 min och varmluftsugn 200 grader i 10 min. Det blir rätt så mild smak med dessa kryddor, så hotta upp det lite mer om ni vill.

    SvaraRadera