torsdag 4 juli 2013

Mat i repris



Tog en dag hos mormor och morfar igår. Bara slappa, så skönt ibland att inte ha några måsten alls. Hittade även en fin fjärilslavendel på ica där som jag varit ute efter till brickbordet. Doftar så gott av lavendel. Albin kom in till mig redan 06.40 i morse men somna om till min lycka, har verkligen haft tur med sovmorgon i några veckor nu och jag känner mig piggare på kvällarna. Men nu har allergin gjort en stöt på mina ögon rejält, så det blev en apoteksvända igår. Tabletter och droppar och det känns bättre iaf. Vet ärligt inte vad jag är allergisk åt för det börjar så sent tycker jag, nån som har koll???


Så gott!!
Ikväll kör vi Pulled Pork med lchf tortillas och tillbehör. Det är så jäkla gott!! Lchf tortilla har vi inte testat än så jag hoppas dom blir bra. Vissa maträtter kan man äta om och om igen och vissa vill man aldrig äta igen. Och pulled pork går ju tydligen att köpa färdig på affären, men det är inte min grej att köpa färdig mat. Jag gillar att laga mat iaf dom flesta gångerna. Det gör inte mig något att det tar lång tid ibland att laga maten =)


 stora tortillas:
2 dl mjölk
2 ägg
50 g riven ost
2 msk fiberhusk
1,5 dl pofiber
1 tsk bakpulver
2 krm salt
olja
Sätt ugnen på 200 g.
Värm mjölken så den blir ljummen.
Vispa ihop ägg, riven ost och mjölk.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Blanda ihop allt till en deg och låt svälla i 10 minuter.
Ta en stor klump och lägg på bakplåtspapper som du penslat med olja. Lägg plastfolie ovanpå och kavla sedan ut till en 3 mm platta. Använd en skål som är ca 22-23 diameter som utskärare. Skär runt om skålen och ta bort överflödig deg.
Ta av foliet och pensla med olja och baka av i 10 minuter. Ta ut tortillan när den börjar bli brun på kanterna.
Låt svalna under bakduk sedan och fyll med favorittillbehören!

Bilderna lånade från 56kilo.
Snart helgjobb och familjegrillfest med hk-99, tydligen ska en "hel" gris grillas. Nedräkning till semestern bara 7 skift kvar.........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar