torsdag 5 december 2013

Helstekt fläskkotlett



Fläskkotlett i bit tycker jag är rätt tråkig men jag köper det ändå ibland,men igår blev den rätt skaplig.

Jag hade:
ca 800g fläskkotlett i bit. Skar rutmönster på fettet. 
2 vitlöksklyftor, som jag pressade och masserade i rutmönstret.
Massera in salt och peppar efter smak.
stoppa i köttermometer och in i ugn på ett galler och plåt under, 180 grader tills köttet når 50 grader.

När den nått 50 grader tar du ut köttet och lägger på en röra på:
1 msk senap
1,5  msk tomatpure
1 msk rapsolja
0.5 msk worcestershiresås
1 msk soya
smetar på röran och ställer in köttet igen så den når 65 grader. Sen tar du ut köttet och låter vila en stund innan du skär upp det. 



Dagens tomtenisse bild!! Han har en förkärlek till mina glossybox snören och använder dom som jackor.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar