onsdag 26 juni 2013

Innemys med städ och mat idag......


Skönt med regn idag så vi får städa huset, för alla dagar det är fint eller uppehålls väder så är vi helst ute och skiter i innesysslorna. Så denna dag passar mig alldeles utmärkt. 2 nätter framför mig så det får gärna  regna imorgon med, haha. 
Hade tänkt mig kyckling idag men såg detta recept och blev sugen på revben istället. Har alltid gjort revbenen bara med grillkrydda antingen i ugn eller på grillen och ibland en glaze till. Men tror det får bli revben i gräddsås idag, mums. Passar till vädret med. Igår körde vi hemmagjorda burgare med lchf frallor som jag gjorde modell större för att passa köttfärsbiffarna och det blev sååå gott!!! Och så gjorde jag chipotlesås till, mums!! Det måste ni testa hur gott som helst.

rev2
Kan ätas så här bara.

1 kg tjocka revben
1/2 dl olja
1/2 dl soja
1 msk sirap
2 tsk malen ingefära
1 tsk salt
Malen vitpeppar
Blanda marinaden och låt revbenen dra i detta en stund så det täcks runt om. Lägg köttet i en form och ställ in i ugnen 200 grader 1 1/2 h.
rev3
Eller i gräddsås.
Ta ut köttet och låt det svalna. Skär spjällen i bitar. Lägg dem i en kastrull och häll på 5 dl grädde, 1 köttbuljongtärning och en gnutta socker. Låt puttra ca 20 min och smaka av med salt och peppar. Tillsätt lite redning till önskad konsistens. Sen kör vi broccoli eller blomkål till.

Rabarbermojito Receptbild - Allt om Mat
Gjorde även rabarbersirap igår, ifall vi får till en tjejträff i sommar så ska vi  smutta på en rabarbermojito.

Rabarbersirap

250 grabarber
1 1/2 dlströsocker
1/2 dlvatten
Ansa och skär rabarbern i 2-3 cm långa bitar. Lägg dem i en kastrull och tillsätt socker och vatten. Koka upp och låt sjuda ca 10 min. Låt massan rinna av i en sil. Pressa med en sked så att all vätska rinner ut.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar