tisdag 13 december 2011

Kladdkaka med polkagrädde


8-10 bitar
200 g Svenskt smör från Arla
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
1 krm salt
2 ½ dl vispgrädde
1 ½ msk kakao
1 msk florsocker
200 g polkachoklad
polkagodis till garnering
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Hacka chokladen och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker och blanda med chokladsmeten. Rör ner mjöl och salt. Häll smeten i smord och bröad form med löstag bar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt kallna. Vispa grädden tillsammans med kakao och florsocker. Hacka chokladen, vänd ner den i grädden och bred på kakan. Garnera med polkagodis strax innan servering.

Den blev hur god som helst, Johan har fått provsmaka. Jag ska äta av den med Karolina. Håller även på och gör godis nu,lakritskola.
Albin börjar gå mer och mer nu. Av sig själv faktiskt,gick från köket och till vardagsrummet alldeles nyss. Värmer i mitt mamma hjärta. 
Sen har jag bokat en hotellnatt åt mig och Johan i februari, i Stockholm Hotel Stureplan. Längtar redan. Ha en bra em/kväll för det ska jag ha!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar