tisdag 25 februari 2014

Sol och grekisk pytt i panna



Fikat/mellisen intogs ute idag på altanen i solen. Åh så härligt med sol och det var riktigt varmt med i solen. Mysigt. nu hoppas vi på sol imorgon med.

Blev en bok som jag fyndade till mig själ på bokrean idag. Katrin Zytomierskas "sött och annat gott" och Albin köpte jag 2 böcker till som han ska få i namnsdagspresent på lördag. 
Kvällens middag blev idag grekisk pytt, nått som jag inte lagat på flera år.

Grekisk pytt med kallsås
Marinad: 
1 1/2 dl olivolja
1 dl soya
1-2 vitlöksklyftor
1,5 tsk sambal oelek
1 tsk ingefära
salt och svartpeppar

Putsa köttet och skär den i mindre bitar och låt marinera i minst 5 timmar, helst över natten.

Sätt ugnen på ca 225 grader. 
Sen kan man i princip ta det grönsaker/rotsaker man vill ha med.  Vi hade några klyftor potatis (till Albin) 3 rödbetor, 1/2 spetspaprika, 2 tomater, 1 gul lök, en bit rotselleri, en bit kålrot och 2 morötter. och 200 g fetaost. man kan låta potatis/rotsaker gå i ugnen en 15 min innan man lägger på kött och tomater och fetaost om man vill eftersom dom tar lite längre tid men det hoppade jag över. Jag hade i ugnen i ca 45-50 min.

Kall sås: 
2 dl creme fraiche
3 msk majonnäs
 1 tsk italiensk salladskrydda
1 pressad vitlöksklyfta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar